Filtry cząstek stałych DPF i FAP

Po co jest filtr DPF lub FAP?
Po świecie jeździ coraz większa liczba pojazdów napędzana silnikami spalinowymi. Wymusiło to więc na producentach zastosowanie rozwiązań, które zmniejszą emisję. Rygorystyczne przepisy przedstawione zmusiły do zastosowania w układzie wydechowym pojazdu katalizatorów oraz filtrów cząstek stałych. Filtry te posiadają skrótową nazwę FAP lub DPF i zostały wprowadzone wraz z normą emisji EURO4. Jeżeli chodzi o cząstki stałe to nic innego jak po prostu potocznie zwana „sadza”. Przeważnie filtry DPF lub FAP znajdują się w układzie wydechowym za katalizatorem i mają na celu przechwycenie tych cząstek aby nie wydostawały się wraz ze spalinami do atmosfery.
Budowa i zasada działania filtrów cząstek stałych
Przed i za filtrami zastosowane są przeważnie czujniki, które podają emisję spalin z kolektora wydechowego, które dochodzą do filtra oraz dokonują pomiary na wyjściu filtra. W ten oto sposób komputer steruje temperaturą i co za tym idzie reguluje proces wypalania sadzy wewnątrz filtra. Pomiędzy wejściem i wyjściem filtra jest także czujnik ciśnienia, który sprawdza i sygnalizuje w razie konieczności utrudniony przepływ wewnątrz filtra co oznacza, że albo filtr został uszkodzony i wkład uległ uszkodzeniu fizycznemu (mechanicznemu) lub po prostu filtr DPF wyeksploatował się.
Niestety filtry DPF FAP i katalizatory eksploatują się a właściwie ich wkłady. Wkład ten to nic innego jak ceramiczny blok umieszczony wewnątrz w obudowie filtra. Kanaliki we wkładzie są ułożone naprzemiennie tak, że raz mamy otwarte wejście a raz wyjście kanaliku. Wykonane są one z węglika krzemu, który pokryty jest tlenkiem glinu i tlenkiem ceru. Na nich osadzona jest platyna. Metale te są metalami szlachetnymi i neutralizują w procesie wypalania filtra sadzę, którą filtr przechwycił.
Mój filtr jest zapchany i teraz co – usuwanie filtrów DPF FAP?
Niestety w wielu krajach, gdzie świadomość ekologii jest bardzo niska filtry DPF FAP usuwa się po fakcie, gdy na desce rozdzielczej pojawia się ikonka związana z informacją z czujnika ciśnienia. Oczywiście fakt ten oznacza, że filtr cząstek stałych po prostu jest zapchany. Czyszczenie filtrów FAP FAP lub katalizatorów to naprawdę dobre rozwiązanie. Dlatego warto rozważyć ten fakt przed całkowitym usunięciem podzespołu z pojazdu. Nie powinniśmy jednak usuwać filtrów z kilku istotnych powodów:
- oczywiście aspekt ekologiczny (który niestety niewielu bierze pod uwagę)
- usunięty filtr dpf lub fap stanowi wadę ukrytą pojazdu i przy sprzedaży fakt ten powinien być przekazany nabywcy gdyż:
- w wielu krajach europejskich w trakcie rutynowej kontroli sprawdzane są także emisje spalin. W przypadku braku filtra oczywiście emisja jest zawyżona co prowadzi do zatrzymania pojazdu.
Co więc zrobić jeżeli nasz filtr jest zapchany?
Istnieje proces regeneracji, czyszczenie filtrów DPF i FAP. Taka sama regeneracja wskazana jest również dla katalizatorów. Regeneracja katalizatorów i filtrów to sprawdzony proces. Jednak pewne metody regeneracji mają swoje zalety i wady. Technologia FCM to obecnie jedna z najlepszych i skutecznych metod regeneracji. Pozwala ona na brak ingerencji mechanicznej w podzespoły a co za tym idzie nie uszkadza ich ani obudowy ani wkładów. To bezpieczna metoda regeneracji. Praktycznie każda wypożyczalnia samochodów lub firma transportowa korzysta z takich usług, bo to dużo tańsze niż zakup nowej części.
Jest kilka firm w Polsce, które oferują takie usługi. Cena w porównaniu z zakupem nowego podzespołu to aż 4-6 krotnie mniejszy wydatek. Firma Turbo-Elmar s.c. – profesjonalna regeneracja DPF FAP i katalizatorów oferuje takie rozwiązania nie tylko na miejscu. Nie trzeba jechać do Mielca aby dokonać regeneracji swojego filtra czy katalizatora. Możliwa jest także wysyłka. Dla tych, którzy jednak są i mają możliwość osobistego oddania podzespołu, firma często realizuje usługi na miejscu od ręki. Dokładna lokalizacja to ul. Polna 3 w Mielcu. Adres do korespondencji 39-300 Mielec a poniżej prezentujemy mapę z dojazdem do firmy:
Jeżeli chcą Państwo skorzystać jednak z opcji wysyłki firma preferuje wpłatę kaucji zwrotnej. Szczegółowe informacje znajdują się na stronie internetowej firmy. Kontakt telefoniczny: +48 609 141 806 lub +48 665 187 734
Proces regeneracji pozwala na dalszą eksploatację zachowując optymalne parametry.